![]() |
2019年度 異文化言語教育評価論 |
8.
Developing Assessment Task Templates (前半)
1. Introduction
1. Assessment task templatesとは?
2. Claim 3とClaim 4 を支えるため、Assessment task templatesを作成する時、どのようなことを考えるべきなのか
3. Assessment task templatesを作成することで、どのような手順を踏むのか
2. Assessment Taskの重要性
è Assessment taskはassessmentのもとである。Assessment taskを通じで、第六と七章のClaim 3やClaim 4の主張を支える。
3. What is assessment task templates? (Assessment
task templatesとは?)
AUAの主張に基づいて、作って、使用するAssessmentタスクはassessment task templateである
4. How to develop an assessment task?
Assessment taskを作成することで、どのようなプロセスで従うのか
5. What do you need to keep in mind?
1. Claim 3: meaningfulness 測定したいことを測定できる
2. Claim 3: generalizability TLUタスクと繋がれる
3. Claim 3: impartiality タスクの内容は公平である
4. Claim 4: consistency 採点の一致制
5. Claim 4: practicality 実用性がある
6. How to use a TLU tasks to develop assessment
task templates?
どのような手順を踏んで、assessment task templatesをつくるのか、以下の順で説明をする。
1. Selecting a TLU task
2. Describing TLU tasks
3. Modifying a TLU task
to develop an assessment task template
4. Developing a method
for recording/ scoring students’ performance
5. Evaluating the
modified task/assessment task template in terms of assessment
qualities
6.1 STEP 1: Selecting a TLU task
è TLUタスクを選ぶことで、Claim 3で主張したgeneralizabilityとmeaningfulnessを支える
What
do you need to do?
a. 選んだTLUタスクを説明する
b. 測定したい言語能力を説明する
EX:
6.2 STEP 2: Describing TLU tasks
Claim 3で主張したgeneralizabilityを支えるため、TLUタスクとassessment
task間の関連性について説明が必要がある
What
do you need to do?
a.
Describe activities and procedures
b.
Describe the task characteristics (TCs) and TLU task
What
is Task Characteristics (TCs)?
Task Characteristics
Aspects or features of language use tasks that provide
a way to describe the task with more precision rather than simply giving it a
label
タスク自体の特性を説明することで、タスクについての様々な情報を提供する。ここで、三つのTCsを述べる
3 sets of
TCs: 三つのTCs
a. 場所
b. インプット
c. 期待された反応
a.
The settings: タスクを実行する場所や状況など
1. the
physical circumstances(空間的な状況)(e.g.
the setting of classroom, how students are seated..etc)
2. the
participants who will engage in the task(参加者についてのこと)(e.g
teacher and students, pairs and group of students)
3. the
time of the task(時間)(e.g which part of the class
period and the time needed for the task)
b. The input:タスクに関わる全ての情報、内容やマテリアルなどについての事である)
1. Form(形): visual, aural, language, non-language…
2. Language(言語): students’ native language or target
language
3. Topical
content(内容): what the input is about
c.
The expected response: 期待される反応
a. Form
b. language
c. Topical
content
Summary
of TCs
Activity
8.1 : Let’s do it together! (p.95-96)
Discussion: What kind of goal can TLU task
achieve? Are there other Task Characteristics which you think need to be added
while describing the TLU task?